Trolig ble ikke Alexander Bakke født med tanken om å redusere forbruk allerede da han kom til verden, men vi vet at ideene kom tidlig. Alexander startet nemlig sin første bedrift i en alder av 19, etter å ha fullført videregående på United World College i India.
Han ville ta et utvekslingsår og vurderte både USA og England. Valget falt til slutt på å ta hele sin videregående utdannelse på den andre siden av kloden – i India. – Da jeg kom over United World College i Pune fikk jeg veldig lyst til å søke meg dit, sier Alexander.
– India er et land som er utrolig spennende, så da jeg etterhvert kom inn på skolen ble det tydelig at jeg måtte gi det et forsøk.
India representerer også på mange måter fremtiden av verdens befolkning. Det er tross alt i fremvoksende land at de aller fleste av verdens befolkning bor. Det var viktig for meg, da jeg fikk muligheten, at jeg kom meg litt ut. Hvis man får anledning, er det utrolig mye læring i å tilpasse seg et miljø som er helt annerledes enn det man er vant til, forklarer Alexander.
På skolen gikk han sammen med elever fra over 100 forskjellige land i samme aldersgruppe. – Disse årene var veldig formende for min del, sier Alexander. Han forteller at det engasjerte og aktive elevmiljøet gjorde at han ble eksponert for mange synspunkter og erfaringer. Det var spesielt miljøprosjektene og entreprenørskapslinjen på skolen som vekket interesse.
– Flere av lærerne på skolen hadde selv bygget store bedrifter fra bunnen av før de ble lærere, så det var en bratt læringskurve.
Aldri jobbet så mye som i friåret sitt
Etter å ha fullført international baccalaureate var Alexander fast bestemt på å ta seg et velfortjent friår for å fordøye alt han hadde opplevd i India. – Men, så hadde jeg jo lenge hatt lyst til å starte noe for meg selv og kom frem til at dette var en fin anledning til å prøve nettopp det.
Han innrømmer at friåret etter videregående endte opp med å bli et år han jobbet mer enn noen gang. – Det ble et veldig annerledes år, det ble starten på det som er Concept Zero i dag, sier Alexander. Han hadde nemlig blitt kjent med noen på skolen som hadde en stålfabrikk. Her utviklet han gjenbrukbare sugerør av stål for å erstatte unødvendig engangsplast, og tok dette med seg tilbake til Norge.
– Det gikk veldig bra og jeg fikk lansert produktene i en stor kjede med kjøkkenbutikker. Det få kanskje visste var at jeg stod og pakket produkter og leveranser i garasjen til faren min og kjørte dem ut til butikkene selv. Man kan trygt si at det var veldig “hands-on” i starten, sier Alexander med et smil.
Ble bevisst sitt eget avfall
Det var viktig for Alexander å ikke bare starte en hvilken som helst bedrift. Han forteller at årene i India satte sine spor, spesielt forståelsen for hvordan merkevarer ofte skaper etterspørsel for produkter man kanskje egentlig ikke trenger. – Det fikk meg til å ville gjøre noe med det enorme forbruket av unødvendige konsumprodukter jeg så i India, og i Norge.
– Når vi kaster søppelet vårt hjemme i Norge, blir dette håndtert og forsvinner ut av syne og sinn med en gang. Da jeg bodde i India ble mitt eget forbruk synlig på en helt annen måte. Vi måtte flere ganger tømme vårt eget avfall på et deponi i nærheten av skolen i India, hvor avfallet ble liggende i all overskuelig fremtid.
- Dette gjorde meg svært bevisst på livssyklusen til produktene jeg brukte, at søppelet ikke bare forsvinner av seg selv, som det er lett å tenke når vi bor i Norge.
Selskapet Alexander til slutt endte opp med å skape, som i dag er Concept Zero, bunnet i et ønske om å ta tak i problemet ved røttene. Å designe produkter vi faktisk trenger, som erstatter mindre miljøvennlige konsumprodukter, gjennom å fokusere på produkter som kan gjenbrukes eller fylles på.
- Jeg ville ikke bli lik som alle andre som skal tjene og vokse mest mulig på kortest mulig tid. Vekst er selvfølgelig viktig for oss, men det er like viktig med gjennomtenkt vekst, ellers får man ikke påvirket samfunnet i en positiv retning. Man må ha en annen tilnærming enn det merkevarer og selskaper tradisjonelt har hatt, hvis vi skal nå de globale bærekraftsmålene mot 2030.
Skal bli en del av hverdagen til folk flest
Vi produserer 380 millioner tonn plast hvert år, og nesten halvparten av dette brukes til å produsere engangsprodukter, som sjampoflasker, rengjøringssprayer og lignende. Mesteparten av plasten som brukes kan bare resirkuleres 3-4 ganger, så resirkulering forskyver bare problemet. – Det er en helt vanvittig statistikk som jeg ønsker å gjøre noe med, sier Alexander.
Alexander forteller at målet for selskapet er å være en positiv pådriver for å kutte både sitt eget og folks forbruk. – Målet er å være tilstede i de største vestlige markedene og at vi inngår som en del av produktene de fleste av oss bruker i hverdagen, at vi blir en del av hverdagsmønsteret til folk flest. Det er en stor oppgave vi har foran oss, men jeg får mye energi av å jobbe med dette, og gleder meg veldig til å utvikle Concept Zero videre sammen med flere dyktige mennesker.
Bilder: Vilde Vollevik